אפשר להביא צעיר לאוניברסיטה, אך אי אפשר להכריח אותו לחשוב. (א. הובארד)

בעבר הידע וההשכלה לא היו נגישים כלל ועיקר, הידע היה בתחילה נחלתם של בעלי השלטון, בעלי הממון ובעיקר אנשי דת.

הרעיון של הקמת מוסד בית הספר החל בסוף האלף השלישי לפנה"ס, כאשר מלך שומר זיהה את כוחו של בית הספר כמעצב תודעה ודעת קהל.

בנוסף, בית הספר שימש אז גם להכשרה של המנהיגים העתידיים של החברה.  בעקבות זאת, בית הספר היה במשך מרבית תקופת קיומו מוסד סלקטיבי, שלא היה פתוח בפני כל. אף על פי שבהמשך בתי הספר נפתחו גם לאלו אשר לא יועדו להיות מנהיגים עתידיים של החברה, לא נעשה כל שינוי משמעותי באופן התנהלותו, שנועד לחזק את החזקים ולהחליש את החלשים.

המבנה הראשוני של בית הספר תאם את צרכיה של החברה באותה העת, אך הצרכים האלה השתנו מאז.

כיום ישנם מוסדות חינוך שונים ומגוונים כגון בתי ספר מקצועיים, בלתי פורמלי, אוניברסיטאות, מכללות, חנוך מיוחד, חינוך למבוגרים, חינוך דתי, פנימיות ועוד כל אחד על פי מטרותיו החינוכיות.

תפקיד החינוך הוא בעיקר למנוע בערות, להכשיר את הדור הצעיר בתהליך של למידה בו הוא רוכש ידע, מיומנות וערכים. חינוך והשכלה הם אבני דרך משמעותיים בחייו של הפרט, העשויים לעצב את תפיסת עולם, מודעות חברתית וקבלת החלטות בתחום האישי והמקצועי.

עד לתקופת עידן המחשבים, הידע היה בעיקר בידיי המורים והסיפריות. כיום בלחיצת מקש, אוקיינוס של ידע פשוט נגיש לכל בעל מחשב או טלפון נייד. למעשה, מי שבעל רצון ויכולת יכול ללמוד הכל בעצמו ללא הלימוד הפרונטאלי המסורתי. טיפוח אינטלקטואלי ברוח צורכי החברה של ימינו, פירושו טיפוח של חשיבה עצמאית ואמיצה. במקביל להתפתחות הטכנולוגית המהירה משתנות המיומנויות הנדרשות מהפרט המבקש להשתלב באופן אפקטיבי בחברה המודרנית ובשוק העבודה. כיום אנשים נדרשים לדעת לחפש ידע חדש, להבחין בין ידע מהימן לידע בלתי מהימן, להשתמש בידע שצברו במגוון דרכים ומצבים, לעבוד בצוות כדי לפתור בעיות מורכבות וליצור ידע חדש. בעבר, הייתה מטרת בית הספר לצייד את הבוגרים העתידיים במידע ובמיומנויות בסיסיות. כיום, מטרה זו כבר אינה רלוונטית. כמויות המידע האדירות המתחדשות חדשות לבקרים, כמו גם טכנולוגיות חדשניות ההופכות את המידע הזה לנגיש לכל נפש, משנות את התפישה בנוגע לתפקידו של בית הספר. מבחינת הדרישות של שוק העבודה במדינות בעלות כלכלה מפותחת, חלה עלייה תלולה במשרות הדורשות כישורי חשיבה ברמה גבוהה. כמו כן, שוק העבודה במאה ה-21 מתאפיין יותר מבעבר במעברים תכופים ממקצוע למקצוע. מעברים אלה מחייבים אף הם את היכולת לרכוש במהירות וביעילות ידע חדש.

לאור השינויים, בית הספר כפי שהוא כיום, לא נותן מענה לעתיד המשתנה כל רגע. יש להכניס תכנים מתאימים, מיומנויות חדשות של חשיבה ושל יכולות חברתיות, הבנת תכלית הקיום ויצירת חיים מלאי אהבה, שיתוף וביטחון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *